یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک به کار خود پایان داد
گروه فرهنگی/ یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران به دبیری همت هیربد آزاد روز جمعه 29 آذرماه به کار خود پایان داد. این دوسالانه در آبان ماه به دلیل محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی افتتاح شد و بهجای مراسم افتتاحیه تصاویری از چیدمان آثار در فرهنگسرای نیاوران از طریق لایو اینستاگرام برای مخاطبان پخش شد.
قرار است طبق اعلام ستاد برگزاری دوسالانه، اسامی هنرمندان برگزیده و مراسم اختتامیه در روزهای آتی اطلاعرسانی شود.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و هیربد همت آزاد دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران طی متونی جداگانه پیامهایی برای این دوره از دوسالانه سرامیک منتشر کردند.
در بخشی از پیام صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «امروز نیز، هنرمندان سرامیست، با نگاهی معاصر که هم در مضامین و هم در فرم و تکنیک نمود دارد آثاری را تولید و عرضه کردهاند که برگی دیگر بر افتخارات تاریخ هنر سرامیک ایران افزوده است. دوسالانه یازدهم سرامیک که پس از چند سال وقفه در شرایطی دشوار برگزار شده است، این نوید را میدهد که هنر و هنرمندان همواره میتوانند بارقه امید و کار و آفرینش را در سختترین شرایط و موقعیتها برای جامعه روشن نگه دارند. اگرچه شرایط دشوار شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، سبب تعطیلی و نیمهکاره ماندن فعالیتهای فرهنگی و هنری شده است، با اینحال میتوان در چنین موقعیتی و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی جریانهای هنری را حفظ کرد و اشاعه داد.»
همچنین در بخشی از پیام حسینی، معاون امور هنری آمده است: «یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران اگرچه از پس چند سال سکوت و در صعب ایام کرونا برگزار میگردد اما به فرخندگی فعالیت فرهیخته هنرمندان و بسترسازی روزآمد متولیان و چشمداشت مخاطبان آگاه، رویدادی خواهد بود که صحنه به صحنه، آوردگاه آرمانها و آرزوهای انسان این عصر باشد و در نوآوریها و نوزاییهای هنرمندان سرامیک، جهانی نو خلق گردد.»
هیربد همت آزاد، دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک در پیام خود در مورد آثار برگزیده و داوری این دوسالانه نوشت: «آثار این نمایشگاه هم به لحاظ استفاده از ساختارهای تکنیکی مناسب در جهت بیان ایده و هم به لحاظ نمایش گرایشهای مختلف هنری دارای سطحی درخور توجه بودند. این سطح از بالندگی قابل ستایش است. اما این امر چالشهای بیشتری در انتخاب نهایی آثار برگزیدگان ایجاد کرد. شورای داوری نهایی براساس درونمایه دوسالانه، ساختارهای هویتی رسانه سرامیک و مؤلفههای امروزی هنر، پس از بحث و تبادلنظر 3 اثر را به عنوان برگزیده دوسالانه و 7 اثر را شایسته تقدیر دانستند. متأسفانه به سبب محدودیتهای ناشی از بیماری کرونا حضور ژاک کافمن هنرمند سرامیست شناخته شده بینالمللی در جمع داوران نهایی میسر نشد و تنها از مشاوره و نظر ایشان در فضای مجازی بهرهمند شدیم.»
قادر آشنا در گفتوگو با «ایران» از بستههای حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی میگوید
به صورت ویژه به شهرستانها توجه داریم
محسن بوالحسنی
خبرنگار
این روزها که در دوران تعطیلی سالنهای سینما و تئاتر به سر میبریم و ماههاست از وضعیت بغرنج حوزه تئاتر و سینما و بخصوص تئاتر میگذرد هنرمندان و دستاندرکاران این حوزه با توجه به مشکلات بسیار به حمایتی جدی نیاز دارند؛ بخصوص حوزه تئاتر که درباره مشکلات و مصایبش بسیار نوشتیم و در این گزارش به سراغ مدیرکل هنرهای نمایشی رفتیم تا با او درباره نحوه حمایت از هنرمندان تئاتری صحبت کنیم.
پرداخت معوقات هنرمندان
قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «ایران» درباره مسائل مختلفی از جمله شکل و نحوه حمایتها و پرداخت معوقات هنرمندان و بستههای حمایتی که این مرکز برای اهالی تئاتر در نظر گرفته، میگوید: «برخی به غلط بر طبل خالی تفاوت نگاه و حمایت از تئاتر شهرستانها در مقایسه با تهران میگویند که به عقیده من نگاه نادرستی است و شاید از نادانستن منشأ میگیرد. من بچه شهرستان هستم و اتفاقاً همیشه نسبت به این مسأله جدیت ویژهای داشته و دارم و در 11 برنامهای که اعلام کردیم اتفاقاً یکی از جوامع هدف، شهرستانها بودند و در اولین اقدام هم بعد از چند سال توقف، تفاهمنامهای با استانها بر سر پرداخت مطالبات مالیشان امضا کردیم. لازم است روی این نکته تأکید کنم که ما جزو اولین گروههای مدیریتی در تئاتر بودیم که چیزی حدود یکسوم از آن تفاهمنامه را که شامل بدهیهای مالی بود، پرداخت کردیم و در حال حاضر هم آماده هستیم و به محض آنکه گزارش اولیه اقدامات استانها به دستمان برسد مابقی این تعهدات مالی را به حساب مرکز هنرهای نمایشی شهرستانها واریز کنیم.»
توجه جدی به تئاتر شهرستانها
آشنا در بحث تولید آثار نمایشی و حمایت و توجه به تماشاخانههای خصوصی در تهران و شهرستانها نیز میگوید: «همانطور که گفته شد ما از هیچ کوششی برای حمایت از تئاتر فروگذار نکردیم و نگاهمان یک نگاه جامع است. ما توجه ویژه در بخش برگزاری جشنوارهها را هم بر اجرای عمومی و تولید کار در شهرستانها گذاشتهایم و بارها اعلام کردهایم که دراین اداره کل از هر کاری که تولید شود حمایت خواهیم کرد. بنابراین تمام عزم ما برای حمایت از تولید و ارائه آثار نمایشی در استانها جدی است و این مسأله برای ما همیشه در اولویت بوده و خواهد بود. بودجه ما هم آنقدر شفاف است که بتوانیم به صراحت اعلام کنیم که ما از بودجه 9 میلیارد و 600 میلیون تومانی که برای حمایت از تولید آثار نمایشی در اختیار داریم، چهارمیلیارد و 600 میلیون تومان را به تئاتر شهرستانها اختصاص دادهایم که به نسبت رقم قابل توجهی است.»
آشنا درباره گلایه برخی از اهالی هنر درخصوص بحث بیمه و وام و... میگوید: «آنچه گفتم زیر مجموعه و وظیفه و در اختیار مرکز هنرهای نمایشی است و ممکن است مطالبات دیگر و انتظارات دیگر به بخشهای دیگری از دولت یا وزارتخانه مربوط باشد که در حیطه ما نیست. بهعنوان مثال برخی خواستهها به صندوق حمایت از هنرمندان برمیگردد. با این حال بهعنوان مثال میتوانم بگویم که ما چند تماشاخانه خصوصی در تهران و شهرستانها را به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم و برایشان پرونده تشکیل دادیم که اتفاقاً تعداد قابل توجهی از این پروندهها مربوط به تماشاخانههای خصوصی مستقر در شهرستانها هستند و قرار شد به این تماشاخانهها حداقل مبلغ 100میلیون تومان وام قرضالحسنه تعلق بگیرد تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را حل کنند.»
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بحث و درخواستی که درمورد از سرگیری ضبط و پخش تلهتئاتر از تلویزیون وجود دارد نیز از جلسات و پیگیری این مسأله با مسئولان رسانه ملی میگوید. آشنا با مثبت خواندن روند جلساتی که با معاونت سیما در رسانه ملی داشتهاند ابراز امیدواری میکند که بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم و دوباره تجربه خوب دهههای گذشته را در ضبط و پخش تلهتئاتر داشته باشیم.
برش
آخرین تصمیمات
درباره جشنواره تئاتر فجر
آشنا در پایان این گفتوگو از برگزاری قطعی جشنواره تئاتر فجر میگوید و به این نکته اشاره میکند که قطعاً جشنواره امسال با دو سناریویی که همکاران من در دبیرخانه برای آن در نظرگرفتهاند، برگزار خواهد شد و روی نقشه و روش سومی هم دارد کار میشود که بتوانیم از تمامی امکانات خود در این زمینه استفاده کنیم و اجازه ندهیم به لحاظ کمی و کیفی این جشنواره تحتالشعاع محدودیتها واقع شود یا حداقل این محدودیتها با جایگزینهای مناسب جبران شود.
با حکم سید محمدمهدی طباطبایینژاد، سعید پوراسماعیلی، امیر تودهروستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری بهعنوان اعضای هیأت داوران دو بخش «مستند» و «فیلم کوتاه» جشنواره سی و نهم معرفی شدند و آثار این دو بخش رقابتی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
/روابط عمومی جشنواره
یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکتهای مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات از آغاز فعالیت ۱۴۵ موکب اربعین به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی خبر داد./ روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات
عبدالله باکیده گفت: در هشت سال دفاع مقدس، هموطنان مسیحی ما شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند. فیلم «صلیب طلایی» در پاسداشت این شهدا ساخته شده است./ایکنا
گفتوگو با فرح اصولی، با موضوع «روایتی معاصر بر نگارگری ایرانی»، دوشنبه 8 دیماه ساعت 22 از شبکههای مجازی مؤسسه «هنر فردا» پخش خواهد شد./هنر آنلاین
بهروز جلالی، دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد گفت: مراسم اختتامیه این دوره از جایزه جلال، 15 دیماه در قالب یک ویژه برنامه در شبکه چهار سیما برگزار خواهد شد.
/خبرگزاری کتاب
رمان «در تاریکی» نوشته مای جیا بهتازگی با ترجمه مهرداد وثوقی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینناشر پیشتر ترجمه رمان «کشف رمز» را از ایننویسنده در اردیبهشت ۹۸ همزمان با نمایشگاه کتاب تهران رونمایی کرد./مهر
راجر برلیند تهیهکننده پرکار و سازنده بیش از ۱۰۰ نمایش همچون «کتاب مورمون»، «هلو، دالی» و «اوان هنسن عزیز» بود ۱۸ دسامبر در خانهاش در منهتن در سن 90 سالگی درگذشت./ ورایتی
«کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی، مستند منتخب تماشاگران در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت، از روز چهارشنبه ۱۷ دیماه در وبسایت هاشور در سراسر ایران در دسترس بینندگان داخل کشور قرار خواهد گرفت. این مستند طی یک دهه ساخته شده و محصول مشترک ایران، انگلیس و امریکا است و به تازگی واجد شرایط شرکت در رقابتهای آکادمی اسکار و بفتا شناخته شده است./ایلنا
«پسر من، میو» نوشته آسترید لیندگرن، ترجمه جدیدی از جمال اکرمی است که توسط انتشارات محراب قلم راهی بازار نشر کتاب شده است./مهر
هیأت انتخاب آثار بخش صحنهای متشکل از وحید فخر موسوی، محمد لارتی و سیدعلی موسویان ۷ اثرنمایشی را واجد شرایط برای اجرا در دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی معرفی کردند./ستاد خبری دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی
یک ویولن عتیقه و نایاب ۳۱۰ ساله ساخته دست «هیرونیموس آماتی دوم»، از معروفترین ویولنسازان تاریخ موسیقی، از خانه یک دلال هنری در لسآنجلس به سرقت رفت./ ایرنا
دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران بهدلیل همهگیری بیماری کرونا، در سال ۱۴۰۰ برگزار میشود.این رویداد بینالمللی قرار بود اسفند ۱۳۹۹ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شود که شیوع بیماری کرونا برگزاری آن را به سال آینده موکول کرد./اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون
دنیا پاپایی
خبرنگار
بهروزهای پایانی سال 2020 نزدیک میشویم امسال دویستوپنجاهمین زادروزلودویگ فان بتهوون، موسیقی دان مشهور آلمانی است بههمین دلیل از چندی قبل سال 2020 را بهنام سال بتهوون نامگذاری کردند و در جای جای جهان جشن گرفتند.
یک تراژدی غمگین
بتهوون در ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ میلادی در بن متولد شد. از کودکی استعداد موسیقیش توسط پدرش، بوهان فان بتهوون کشف شده بود و از همان زمان آموزشهای جدی را برای او در نظر گرفت. بتهوون آهنگساز و پیانیست آلمانی بود که شخصیت بسیار مهمی در تغییر دورههای کلاسیک و عاشقانه در موسیقی غرب داشت و برای طرفداران موسیقی کلاسیک که آثار ارزشمند این موسیقیدان را دنبال میکنند سمفونیهای کلاسیک زیادی ساخته است. زندگی وی را میتوان به سه بخش «آغاز»؛ «میانی» و «پایانی» تقسیم کرد که دوره آغاز تا سال 1802ادامه داشت و دوره میانی از سال 1802 تا سال 1812 به طول انجامید و دوره پایانی از سال 1812 تا زمان مرگ وی یعنی سال 1827 بوده است. بتهوون در حدود دویست و چهل اثر دارد که از مشهورترین آنها در طول زندگی اش میتوان به 9 سمفونی، پنج کنسرت پیانو، یک کنسرت ویولن، سی و دو سونات پیانو، شانزده کوراتت زهی، دو مس و اپرای فیدلو اشاره کرد. بتهوون در اواخر عمر چهل و هشت ساله خود قدرت شنوایی خود را از دست داد و این برای یک آهنگسازتراژدی غمگینی است. دانشمندان هنوز بهدنبال دلیل این اتفاق تلخ برای بتهوون هستند و عده کثیری از آنان علت را وجود این ژن در DNA او میدانند که راههایی برای دور بودن از این اتفاق تمیز نگه داشتن مجرای گوش و دوری کردن از صداهای بلند است!
به نام بتهوون
بهدلیل این که کسی از تاریخ دقیق تولد وی خبر ندارد ، تاریخ 17 دسامبر سال 1770 که غسل تعمید برایش انجام داده شده را روز تولد او در نظر گرفتهاند. حالا طبق این محاسبات دویستوپنجاه سال از زمان تولد بتهوون میگذرد و تمام مردم جهان این روز را گرامی میدارند و برنامههای جالبی را به یاد این آهنگساز برپا کردند ودر این برنامهها آثار او را دوباره نوازی کردند. اکثر روزنامههای جهان اخبار این سال مهم را تحت پوشش خود قرار دادند و از آن بهعنوان بزرگترین جشن تولد تاریخ یاد کردهاند. مردم از سراسر جهان از جمله نیویورک، برزیل، روسیه و بسیاری از شهرها و کشوهای دیگر خود را به این جشنواره رساندهاند تا به گفتههای خودشان؛ در جشن تولد این آهنگساز بیمانند حضور داشته باشند. این جشن تنها مختص یک روز بخصوص نبوده و تقریباً از آغاز سال 2020 با توجه به ویروس همگانی کرونا اجراهایی صورت گرفته بود و حالا روزهای پایانی اش را سپری میکند.
این اجراها در شهرهای گوناگون از جمله بن، که زادگاه بتهوون است؛ در دو بازه زمانی از 13 تا 22 مارچ و از 4 تا 27 ماه سپتامبر برگزار شد و میزبان نوازندههای متعددی از جمله رهبر ارکستر سمفونی میلان و روسیه بود؛ همچنین نمایشگاههای گوناگونی در حاشیه این جشنواره بر پا شد که در آن وسایل مربوط به بتهوون برای طرفدارانش به فروش میرفت. سمفونی شماره 9 رکورد بیشترین اجرا را گرفت که توسط ارکسترهای بزرگی چون هنگ کنگ، پاریس، توکیو و شیکاگو نیز اجرا شد.
تازهترین تصمیم مدیران فرهنگی، هنری زیرمجموعه دولت
«تئاتر شهر» تا پایان سال دارای حریم میشود
گروه فرهنگی/ پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در دیدار معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله تازهای شد. در این جلسه که با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزهها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جبرائیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران باستان روز سهشنبه دوم دی ماه در دیدار با سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادرآشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی و ابراهیم گلهدارزاده رئیس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد تمامی اعضای جلسه بر ضرورت عملیاتی شدن پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر طی روزهای آینده تأکید کردند. براساس خروجی این جلسه میتوان انتظار داشت با توجه به این نکته که ساختمان تئاترشهر اعتبار تئاتر ایران محسوب میشود، نگهداری و مرمت آسیبهای آن نیز باید متناسب با شأن و جایگاه این مجموعه اجرا شود اما در این راه بزرگترین نگرانی حریم تئاتر شهر است که درگذشته نیز مذاکراتی درباره حد حریم آن با مدیران شهرداری تهران برگزار شده بود و حالا به نظر میرسد تا پایان امسال این اتفاق عملیاتی شود. سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به ظرفیتهای گسترده تئاتر ایران در مقایسه با فعالیت هنرمندان تئاتر کشورهای دیگر در منطقه گفت: «همزمان با فعالیت گسترده هنرمندان تئاتر در تهران و سایر شهرهای کشور، قلب هنر نمایش در تئاتر شهر میزند و میتوان گفت اینجا به تعبیری نقطه عشق بسیاری از دوستداران و هنرمندان تئاتر است که از تئاتر شهر وارد حوزه تئاتر شدند.»